Kryteria stosowane przy wyborze audytu podatkowego...


23 lutego 2023, 18:03

Planując i przeprowadzając kontrolę, kierownik sekcji kontrolnej powinien wziąć pod uwagę i sprawdzić przy wyborze podatników następujące wskaźniki:

o Przerwane deklaracje VAT za okresy rozliczeniowe;
o Dokładność wartości zadeklarowanych w Formularzach Deklaracji, które nie są poprawne matematycznie
o Zakup środków trwałych, korzystających ze szczególnych procedur VAT;
o wskaźniki płatności podatku VAT według stawki niższej niż stawka ceny rynkowej w odpowiednim sektorze gospodarczym, w którym działa podatnik;
o Deklaracje i płatności na podejrzanych poziomach podatku dochodowego od pracowników oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
o Podatnicy posiadający nieuregulowane zobowiązania podatkowe;
o Prezentacja i odzwierciedlenie transakcji zgodnie z bilansem ze stratami i efektywnymi stawkami niższymi od minimalnych stóp procentowych prezentowanych przez banki.

Audyty zaplanowane zgodnie z wyżej wymienionymi wskaźnikami i wyjaśnione poniżej:

Krótki przegląd audytów przeprowadzonych w analogicznym okresie roku poprzedniego
Na podstawie dotychczasowych doświadczeń, ale także analizy trendów i analizy ryzyka, kierownik sekcji proponuje naczelnikowi urzędu skarbowego sektory priorytetowe do kontroli. Sektory te zostaną następnie odzwierciedlone w planach audytów. Ustanowienie sektorów priorytetowych do audytu nie jest działaniem spontanicznym, ale wynikiem analiz celów i ich realizacji oraz wpływu na realizację programów.

Identyfikacja działalności gospodarczej dla priorytetu audytu za pomocą raportów zarządczych

Kierownicy izb kontrolnych we współpracy z naczelnikiem kontroli skarbowej powinni posiadać dobrą znajomość działalności gospodarczej, która jest stale monitorowana przez inspektorów wymiaru i poboru. Po dokonaniu wstępnej oceny analitycznej, powinni również korzystać ze sprawozdań zarządczych w celu uwzględnienia sektorów gospodarki i działalności, które wymagają większej uwagi. W celu podjęcia tej decyzji powinni skorzystać z wielu źródeł informacji, wiedzy innych sektorów urzędów skarbowych na temat przedsiębiorców oraz najbardziej problematycznych czynności w zakresie ukrywania zobowiązań. Wreszcie, powinny skupić się na działalności wykazującej odchylenia od średniej sektorów, w których działają lub powtarzających się przypadkach niezgłoszenia swojej działalności i zobowiązań podatkowych z nią związanych.

Identyfikacja podatników wysokiego ryzyka z wykorzystaniem wyników programu selekcji opartego na systemie informatycznym

Identyfikacja podatników wysokiego ryzyka i przedstawienie planu miesięcznego to jeden z najważniejszych etapów analizy mającej na celu ocenę ukrywania się i unikania przez podatników. W rzeczywistości cały proces audytu jest procesem oceny opartym na ryzyku. Jednak identyfikacja obszarów wysokiego ryzyka w planie audytu ma związek z ogólnymi trendami ryzyka i potencjałami audytu, aby ukierunkować pracę na te obszary, w których potencjalne ryzyko jest bardziej prawdopodobne i wyższe. W tym procesie identyfikacji cel kontroli nie byłby zorientowany na wszystkie ryzyka, ale skupiałby się na tych ryzykach i podatnikach, którzy mogą mieć decydujący wpływ na realizację celów.

Ocena ryzyka i okres od ostatniego audytu

Ocena ryzyka oznacza identyfikację i analizę ryzyk zagrażających realizacji celów kontroli poprzez ustalenie rodzajów i metod kontroli, tak aby tych ryzyk można było uniknąć lub zminimalizować. Świadomość ciągłych zmian warunków ekonomicznych, przemysłowych, technologicznych, regulacyjnych i operacyjnych pomogłaby w ciągłym i odpowiednim dostosowywaniu metod stosowanych do identyfikacji ryzyka.

Na podstawie oceny ryzyka i ustalonych powyżej priorytetów kierownicy izb kontrolnych we współpracy z kierownikiem wydziału wybiorą schemat audytu do przyjęcia (audyty pełne, audyty tematyczne itp.). Wybierając schemat audytu, kierownik działu powinien określić czas, jaki upłynął od ostatniego audytu i orientować się w nim. Im dłuższy ten okres czasu, tym bardziej pilna będzie potrzeba audytu. Z kolei w planie miesięcznym naczelnik wydziału powinien przedstawić naczelnikowi urzędu skarbowego plan kontroli. Taki schemat powinien być poparty argumentami i uzasadnieniem przyczyn braku kontroli u niektórych podatników.

Chcesz się ubezpieczyć? Sprawdź https://www.omegga.com.pl/oferta-dla-firm/audyt-podatkowy

Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz